انجین موتور سیکلت - فروش انجین موتور سیکلت

در این مقاله، به بررسی انجین موتور سیکلت ، معرفی انجین موتور، خرید انجین موتورسیکلت و رنگ انجین موتورسیکلت می‌پردازیم. انجین موتور سیکلت یکی از عناصر اصلی و حیاتی در عملکرد هر موتورسیکلت است. این قطعه مسئول تولید قدرت و انتقال آن به چرخ‌ها می‌باشد. امروزه، با توجه به پیشرفت‌های فناوری، انواع مختلفی از انجین‌های موتور سیکلت در بازار موجود است که انتخاب بهترین مدل برای نیازهای خود ممکن است چالشی باشد. در اینجا، ما به معرفی انجین موتور سیکلت، انواع مختلف آن و مواردی که باید در نظر گرفته شوند هنگام خرید و استفاده از آن می‌پردازیم.

معرفی انجین موتور سیکلت

انجین موتور سیکلت به عنوان قلب وجود هر موتورسیکلت شناخته می‌شود. این انجین‌ها به صورت مختلفی از نظر ظاهر، اندازه، توان، و قابلیت‌های فنی در بازار عرضه می‌شوند. از جمله انواع مختلف انجین موتور سیکلت می‌توان به انجین‌های ۱۲۵ سی‌سی، ۲۵۰ سی‌سی و … اشاره کرد.

انجین یکی از اجزای اساسی موجود در موتورسیکلت است که وظیفه تبدیل انرژی (بنزین یا برق یا ..) را به حرکت را بر عهده دارد و باعث حرکت آن می‌شود. انجین‌ها قادرند نیروی تولید شده از احتراق داخلی که به دلیل مخلوط شدن هوا و سوخت رخ می‌دهد را به سمت چرخ‌ها منتقل کنند و در نتیجه انرژی شیمیایی به حرکتی تبدیل شود.

انجین موتور سیکلت - معرفی حجم

دسته‌بندی انجین‌ موتورسیکلت بر اساس حجم موتور

انجین موتورسیکلت دارای دسته‌بندی‌های مختلفی است که به طور کلی به شرح زیر است:

 انجین‌های ۱۰۰ و ۱۲۵ سی‌سی:

برخی از موتورسیکلت‌ها از این نوع انجین استفاده می‌کنند که برای تردد در شهر یا حتی مسیرهای خاکی مناسب هستند. این نوع انجین برای تردد در شهر یا مسیرهای کوتاه استفاده می‌شود، اما برای مسافرت‌های برون شهری مناسب نیست.

 انجین ۱۵۰ تا ۲۰۰ سی‌سی:

موتورهای بیابانی از این نوع انجین استفاده می‌کنند که جهت مسیرهای enduro مناسب هستند. موتور ان اس ۲۰۰ از این دسته است.

 انجین‌های ۲۵۰ سی‌سی:

انواع مختلفی از موتورسیکلت‌ها با این نوع انجین ساخته می‌شوند که برای مسیرهای بیابانی، شهری، مسابقه و اندورا مناسب هستند. بنلی ۲۵۰ از جمله موتورهای ۲۵۰ سی سی موجود است.

 انجین ۳۰۰ تا ۴۰۰ سی‌سی:

این نوع انجین‌ها از پرقدرت‌ترین موتورها هستند که در تمامی کلاس‌های موتورسیکلت قابل استفاده هستند.

 انجین موتور ۵۰۰ و ۶۰۰ تا ۷۵۰ سی‌سی:

این موتورها برای مسابقات مناسب هستند و مصرف سوخت کمی دارند. این نوع انجین‌ها مناسب برای موتورسیکلت‌های شهری و توریستی هستند که دارای قدرت و شتاب بالایی می‌باشند. موتورهای بزرگ مسافرتی از این نوع انجین استفاده می‌کنند که برای موتورهای سنگین و فوق‌سنگین مناسب می‌باشد.

 

دسته‌بندی انجین‌ موتور بر اساس تعداد سیلندر

دنیای موتورسیکلت‌ها بزرگتر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. هر موتورسیکلت با یک انجین منحصر به فرد نسبت به دیگری عرضه می‌شود و هر یک از این انجین‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. انتخاب نوع انجین مناسب برای شما بستگی به محل و شرایط موتورسواری شما دارد. در این مقاله، به شما کمک می‌کنیم تا تفاوت‌های بین انواع مختلف انجین موتورسیکلت را درک کنید و در خرید موتورسیکلت خود انتخاب بهتری داشته باشید.

انجین تک سیلندر:

این نوع انجین فقط از یک سیلندر استفاده می‌کند. ممکن است این سیلندر در حالت‌های عمودی، افقی یا مایل طراحی شده باشد. هر چه تعداد سیلندرهای انجین بیشتر باشد، قدرت آن هم بیشتر می‌شود. این نوع انجین‌ها نسبت به دیگر انواع ارزان‌تر هستند و نگهداری و تعمیرات آن‌ها آسان‌تر است. موتورهای تک سیلندر اغلب در محدوده ۵۰ تا ۱۰۰۰ سی سی قرار دارند. این نوع موتور در موتورهای سواری، اسپرت و اسکوترها استفاده می‌شود. این موتورها دارای قیمت مناسبی هستند و معمولاً از انجین‌های با حجم ۶۵۰ سی‌سی یا کمتر استفاده می‌کنند.

انجین‌های دو سیلندر موازی (Parallel Twin):

در این نوع انجین‌ها، دو سیلندر به یک بلوک سیلندر متصل هستند. این انجین‌ها معمولاً در کنار هم کار می‌کنند و در موتورسیکلت‌های مختلف استفاده می‌شوند. آن‌ها به دلیل قدرت و پایداری بیشترشان مورد توجه قرار می‌گیرند و بیشتر در موتورسیکلت‌های خیابانی و مسافرتی استفاده می‌شوند. این نوع موتورها برای موتورهای مدرن و قدیمی مناسب هستند و دارای سواری راحت و لرزش کمی هستند. موتور ADV 150 از جمله مثال‌هایی از موتورهای دو سیلندر می‌باشد.

انجین‌های دو سیلندر V و L شکل (V-Twin و L-Twin):

در این نوع انجین‌ها، دو سیلندر در یک زاویه مشخص از یکدیگر قرار می‌گیرند و شکل “V” یا “L” را تشکیل می‌دهند. این انجین‌ها به دلیل قدرت و پایداری بیشترشان مورد توجه قرار می‌گیرند و بیشتر در موتورسیکلت‌های مسابقه‌ای استفاده می‌شوند.

انجین‌های خطی:

در این نوع انجین‌ها، سیلندرها در یک خط در کنار هم قرار می‌گیرند. این انجین‌ها معمولاً در موتورسیکلت‌های High Performance یا مسابقه‌ای استفاده می‌شوند و بیشتر در موتورسیکلت‌های خودرو‌سان مشاهده می‌شوند. هر یک از انجین‌های موتورسیکلت دارای ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خودشان است و انتخاب بهترین نوع انجین برای موتورسیکلت شما به عوامل مختلفی از جمله نیازهای رانندگی، محل موتورسواری و سبک رانندگی شما بستگی دارد.

 موتورهای ۴ یا ۵ سیلندر به شکل V (V4 یا V5)

انجین‌های V4 اساساً از ترکیب دو انجین V-Twin (2 سیلندر V شکل) تشکیل شده‌اند. این انجین‌ها شامل ۴ سیلندر هستند که به صورت ۲ به ۲ (و در انجین‌های V5 به صورت ۳ به ۲) در یک زاویه مشخص از همدیگر قرار می‌گیرند و این نوع طراحی انجین باعث می‌شود تا انجین‌های V4 و V5 به فضای بیشتری در بدنه موتورسیکلت نیاز داشته باشند. وزن این انجین‌ها به نسبت انجین‌های خطی بیشتر است و نگهداری و تعمیراتشان سخت‌تر از سایر مدل‌هاست. اما با همه این تفاسیر، انجین‌های V4 و V5 قدرت بیشتری نسبت به انجین‌های ۴ سیلندر خطی ارائه می‌دهند و یکی از مهم‌ترین برتری‌های این نوع انجین‌ها لرزش خیلی کم و سواری نرم آنهاست. معروف‌ترین موتورسیکلت‌ها با انجین ۴ یا ۵ سیلندر به شکل V در بازار جهانی عبارتند از:

– دوکاتی پانیگال و استریت فایتر و دیاول V4
– هوندا RC211V (دارای انجین V5 یا ۵ سیلندر خورجینی) (جزو مدل‌های پیشین هوندا در Moto GP)
– آپریلیا RSV4

انجین‌های تخت یا باکسر (Boxer)

انجین‌های تخت یا باکسر دارای طراحی خاصی هستند که کمتر سازنده‌ای به سراغ این نوع انجین‌ها می‌روند. انجین‌های باکسر دارای ۲، ۴ یا ۶ سیلندر هستند که سیلندرها در موقعیت افقی در دو طرف میل لنگ، رو به روی یکدیگر قرار می‌گیرند. در این مدل هم، هر چه تعداد سیلندرها بیشتر باشد، انجین قدرتمندتر خواهد بود. معروف‌ترین موتورسیکلت‌ها با انجین‌های تخت یا باکسر در بازار جهانی عبارتند از:

– بی‌ام‌و R 1250 GS
– بی‌ام‌و R nineT
– هوندا گلدوینگ

انجین‌های وانکل، روتاری یا چرخشی (Rotary)

انجین‌های چرخشی یا وانکل به جای پیستون از روتور برای فشرده‌سازی هوا و سوخت استفاده می‌کنند. این نوع انجین‌ها معمولاً صاف و بی‌صدا کار می‌کنند و قطعات متحرک کمتری نسبت به بقیه انجین‌ها دارند که نگهداری آنها را آسان‌تر می‌کند. اما مصرف سوخت بیشتری دارند و نیاز به نگهداری و تعمیرات منظم دارند. معروف‌ترین موتورسیکلت‌ها با انجین‌های وانکل، روتاری یا چرخشی در بازار جهانی عبارتند از:

– یاماها RZ 201
– نورتون کلاسیک
– نورتون F1
– سوزوکی RE5

انجین‌های برقی یا الکتریکی

انجین‌های برقی به جای استفاده از سوخت‌های فسیلی از انرژی الکتریسیته استفاده می‌کنند و باعث کاهش انتشار گازهای مضر می‌شوند. این موتورها همچنین کمترین لرزش را دارند و نگهداری آنها نسبت به موتورهای دیگر آسان‌تر است. معروف‌ترین موتورسیکلت‌ها با انجین‌های برقی یا الکتریکی در بازار جهانی عبارتند از:

– هارلی دیویدسون لایو وایر
– زیرو SR/F
– لایتنینگ LS-218

انواع موتورها

حجم یا سی‌سی موتور یکی از مهمترین مشخصه‌های انجین موتور است که مقدار آن قدرت و عملکرد موتور را تعیین می‌کند. موتورهای مختلف از ۱ تا ۶ سیلندر دارند و حجم سیلندر تعیین‌کننده حجم کلی موتورسیکلت می‌باشد. هرچه حجم موتور بزرگتر باشد، قدرت سوخت‌گیری و عملکرد موتور نیز بیشتر خواهد بود.

چند زمانه بودن:

موتورهای دو زمانه و چهار زمانه در بازار موجود هستند. موتورهای دو زمانه با استفاده از پیستون به تبدیل فشار به حرکت دایره‌ای کمک می‌کنند و با بنزین و روغن مخصوص کار می‌کنند.

 موتورهای چهار زمانه:

این نوع موتورها عملکرد چهار مرحله‌ای را دارند که شامل ورود سوخت و هوا، کمپرسیون، قدرت و خروج دود می‌باشد. تفاوت‌های موتورهای دو زمانه و چهار زمانه عبارتند از:

– تعادل بهتر موتورهای دو زمانه نسبت به موتورهای چهار زمانه
– سیستم خروجی پیشرفته‌تر موتورهای چهار زمانه
– قطعات و تجهیزات بهتر موتورهای چهار زمانه
– شتاب بیشتر موتورهای دو زمانه

 سوپاپ:

سوپاپ یا دریچه یکی از اجزای مهم موتور می‌باشد که بر روی سرسیلندر قرار می‌گیرد و کنترل کننده ورودی و خروجی هوا و سوخت می‌باشد. شرکت کویر موتور بعضی از انجین های موتور را در ایران تولید میکند.

حداکثر قدرت و حداکثر گشتاور:

قدرت و گشتاور دو عامل مهم در انتخاب موتور می‌باشند. گشتاور نیرویی است که به موتور وارد می‌شود تا گردش صورت بگیرد و با واحد نیوتن بر متر مشخص می‌شود.

سیستم سوخت‌رسانی:

این سیستم‌ها می‌توانند کاربراتوری یا انژکتوری باشند. سیستم کاربراتوری مخلوطی از اکسیژن و سوخت را تهیه می‌کند در حالی که سیستم‌های انژکتوری عملکرد پیچیده‌تری دارند و سوخت با فشار به داخل موتور تزریق می‌شود.

خرید انجین موتور سیکلت

خرید انجین موتور سیکلت

خرید انجین موتور سیکلت می‌تواند از کارخانه مستقیماً یا از طریق بازار دست دوم صورت گیرد. هر یک از این روش‌ها مزایا و معایب خود را دارند که باید مورد بررسی قرار گیرد.

خرید اینترنتی انجین موتورسیکلت

با توجه به پیشرفت تکنولوژی، امروزه امکان خرید انجین موتور سیکلت از طریق اینترنت نیز وجود دارد. این روش سریعتر و راحت‌تر از روش‌های سنتی خرید می‌باشد.

فروش انجین موتور سیکلت ۲۵۰

فروش انجین موتور سیکلت ۲۵۰ یکی از محصولات پرطرفدار در بازار موتورسیکلت است. این انجین‌ها به دلیل توان و عملکرد بالای خود، توسط علاقمندان به موتورسیکلت بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند.

رنگ نسوز برای انجین موتورسیکلت

استفاده از رنگ نسوز بر روی قسمت‌های داغ انجین موتور سیکلت، به جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی آنها کمک می‌کند و همچنین به زیبایی و طول عمر بیشتری به انجین موتور سیکلت می‌بخشد.

اسپری رنگ انجین موتور سیکلت

برای انجام انواع تغییرات ظاهری بر روی انجین موتور سیکلت، استفاده از اسپری رنگ مناسب امری ضروری است. اسپری رنگ نه تنها به انجین زیبایی می‌بخشد بلکه از آن در برابر زنگ زدگی و خوردگی نیز محافظت می‌کند.

 

کدام نوع انجین موتورسیکلت بهتر است؟

قبل از خرید موتورسیکلت، حتماً به مدل انجین آن دقت کنید و بر اساس نیازهای خود، بهترین موتورسیکلت را انتخاب کنید. به طور کلی:

 انجین تک سیلندر: این مدل انجین موتورسیکلت هزینه کمتری دارد.

انجین دو سیلندر خطی: نسبت به انجین تک سیلندر، قدرت بیشتری دارد و هزینه کمتری نسبت به انجین وی شکل دارد.

 انجین دو سیلندر وی شکل: این نوع انجین بیشترین قدرت و گشتاور را دارد، اما هزینه لوازم جایگزین آن نیز بالاتر است.

در نهایت، انتخاب و خرید انجین موتور سیکلت نیازمند دقت و تحقیق کافی است. با استفاده از اطلاعات و راهنمایی‌های ارائه شده از کارشناسان فروشگاه بازار موتور ، امیدواریم که بهترین انتخاب برای نیازهای شما را انجام دهید.